Prvý mýtus o liberálnej demokracii

Mýty o liberálnej demokracii tu

Prvý mýtus o liberálnej demokracii je, že bola od svojho počiatku a dodnes je liberálna a demokratická.

„Liberálna demokracia“ vznikla ako pokrytecké popretie demokracie, ako zriadenie, v ktorom mali volebné práva a plné občianske práva len najbohatší ľudia. Rovnako vznikla ako pokrytecké popretie „liberálnosti“, kde občianske práva a ľudské práva nepripadli všetkým ľuďom a keď aj pripadli, ich reálna účinnosť sa blížila k nule. Jej skutočným obsahom je klamanie ľudu, tých, ktorých vyhlasuje za vládcov svojho systému. Aj dnes liberálne práva existujú len do tej miery, do ktorej vyhovujú mocným a bohatým, neplatia pre všetkých, neplatia všade, a „platia“ len tak dlho, ako si ich viete aj vybojovať, čo je v tvári tvár štátnej mašinérii podobná úloha ako začať povstanie otrokov. Toto klamstvo je v skutočnosti len efektívnejší spôsob vlády, pretože súčasne ukrýva vládu pred očami, sluchom a vnemami tých, nad ktorými vládne a klame od začiatku života až po koniec. V monarchii sme mali aspoň to privilégium tvrdiť o sebe, že sme poddaní, tu je nám aj toto „právo“ odobraté. „Práva“ tak znamenajú práva, ktoré neexistujú, ale ukladajú vám povinnosti a „vďačnosť“ za veľkorysosť vládcov.

Prvý mýtus o liberálnej demokracii zahŕňa tiež presvedčenie, že liberalizmus bol od počiatku a vždy na strane pokroku dejín, na strane utlačovaných proti rasizmu, proti šovinizmu, antisemitizmu a iným reakčným postojom voči rôznym skupinám podľa ich „zdedenej“ a inej identity.

Častým argumentom liberálov proti marxizmu a sociálnej demokracii je, že je exkluzívna a že je tzv. „klasistická“ – triedne šovinistická, teda rozširuje predsudky a predstavy o nadradenosti, či podradenosti o nejakej triede, väčšinou meštianskej triede.

Obe predstavy si však protirečia s reálnym liberalizmom 19. storočia a postojom jej predstaviteľov, väčšinou mešťanov, voči „spodným“ triedam.

Liberalizmus 19. storočia (v menšej miere 20. a 21. storočia, ovplyvnený inou situáciou) bol prekvapujúco oportunistický voči rasizmu, antisemitizmu a čiastočne ešte viac šovinistickejší, rasistickejší a reakčnejší než hnutia a triedu, ktorú nahradil. To dokazuje napríklad zrušenie a opätovné zavedenie otroctva počas Francúzskej revolúcie (zrušili ho Jakobíni a opäť zaviedli Girondovci), pomalé a častokrát ekonomicky a politicky nevyhnutné rušenie otroctva vo Veľkej Británii a v USA, no najmä extrémy triedny šovinizmus meštianstva najmä vo Veľkej Británii. Tento šovinizmus sa prejavoval najmä voči chudobným a nezamestnaným, ktorých niektorí teoretici ako Malthus navrhovali vyhladovieť, iní navrhovali ich zapriahnúť v pracovných domoch – v podstate pracovných väzeniach pre chudobných (Poor Act Amendment z roku 1834). Štátna podpora tak mala podmienená prácou v týchto domoch, v ktorých vládli pracovné podmienky blízke otroctvu a neskorším pracovným táborom fašistických a stalinistických režimov.

Triedny šovinizmus, teda presvedčenie o nadradenosti vlastnej triedy, je veľmi rozšírený v samotnej meštianskej triede. Bohužiaľ k podloženiu týchto tvrdení neexistujú empirické štúdie (zo samozrejmých dôvodov), ale každý, kto letmo sleduje mediálne správy pochádzajúce z meštianstva a prichádza s touto triedou do kontaktu, vie, že to je rozšírený, ak nie dominantný postoj.

Článok O triednom šovinizme

 

 

Ako dokázať existenciu Boha

20.07.2020

Teológovia a filozofi sa snažia už dvetisíc rokov dokázať existenciu Boha. Väčšinou týchto pokusov o dôkaz jeho existencie boli skôr argumenty pre existenciu Boha, ako argument, že niekto s rozumom musel usporiadať svet, že svet má poriadok, ktorý nemôže byť výsledkom náhody, že niekto musí určovať morálku a niekto musí rozhodovať o dobre a zle, neboli to skutočné [...]

Návrat do barbarizmu

20.12.2017

O fašizme sa všeobecne vyhlasuje, že to je popretie kapitalizmu a liberálnej demokracie, dokonca že to je len hnedý brat komunizmu. V skutočnosti je fašizmus návrat do klasického liberalizmu v postoji voči pracujúcej triede kombinovaný s opustením fasády liberálnej demokracie a ľudských práv. Dnešná krajná pravica a úpadok liberálnej demokracie je tak v priamom vzťahu [...]

Progresívny rast existuje ´ (extrakt)

18.12.2017

Úvod: „Príroda“ ako pojem v kontexte, v akom sa dnes používa, spôsobila viac škody pre „prírodu“ a „človeka“, než akýkoľvek iný pojem. Je tragédiou ekologického hnutia, že sa snaží prezentovať vo väčšine prípadov „prírodu“ ako objekt, ako niečo, čo je niekde tam vonku, ako nevinnú obeť „človeka“, s ktorou by sme mali lepšie zaobchádzať, ako [...]

Donald Trump

Trump hrozí vojenskou akciou v Nigérii, chce zastaviť „vraždenie kresťanov“

01.11.2025 22:42

Trump už v piatok vyhlásil, že kresťania v Nigérii čelia „existenčnej hrozbe“.

Juraj Blanár, Egypt

Blanár pricestoval do Egypta, priviezol so sebou takmer dve tony humanitárnej pomoci

01.11.2025 21:50

Slovensko priviezlo do Egypta takmer dvojtonovú zásielku humanitárnej pomoci.

lavina

Pri lavínovom nešťastí na severe Talianska zahynulo päť nemeckých horolezcov

01.11.2025 21:15

Ďalší dvaja alpinisti pri popoludňajšej lavíne utrpeli zranenia.

Gíza, Tutanchamón, Egypt, múzeum,

VIDEO: Monumentálny odkaz starobylej civilizácie: Egypt otvoril najväčšie múzeum sveta. Stavali ho 20 rokov

01.11.2025 20:40

V mene tejto starobylej vlasti píšeme novú kapitolu dejín súčasnosti a budúcnosti, vyhlásil egyptský prezident.

peacenwar

Sloboda, demokracia a socializmus

Štatistiky blogu

Počet článkov: 48
Celková čítanosť: 132169x
Priemerná čítanosť článkov: 2754x

Autor blogu

Kategórie