Blade Runner vo svete porna, otrokov a radiácie

Nový Blade Runner, napriek tomu, že to je žánrovo a štylisticky úplne iný film ako ten, ktorý nahrádza a nemôže ho preto dosiahnuť, ponúka mnoho intelektuálneho materiálu pre zamyslenie o dystopických perspektívach.

Klasickým zjavením pre populárnu kultúru v imperialistickej ére sú postapokalyptické filmy. Ako poznamenáva Žižek, zobrazujú náš vcelku postmoderný postoj k budúcnosti, našu neschopnosť utopického myslenia a viery v pokrok a skutočnosť, že si ľahšie vieme predstaviť koniec sveta, než lepší svet. Zatiaľ čo sa doterajšie postapokalyptické filmy snažili aspoň o nejaké optimistické ukončenia, zdôrazňovali svoj fiktívny charakter, alebo to boli len guilty pleasure snímky, „porna utrpenia“, najnovšie prekypujú afektom dnešnej doby – pohŕdaním a akoby popisujú istú a blízku budúcnosť. Ich krédom je oslava nihilistického gesta a zanedbávania kamióna, ktorý sa na nás rúti – „je neskoro“, „aj tak zomrieme“, „nekaz náladu“, „robíš paniku“.

Blade Runner je v dnešnej verzii definovaný aktuálnymi témami, popri téme „ľudskosti“ z pôvodného filmu zdôrazňuje triednu spoločnosť a sexizmus. Je všeobecne známe, že metódou sci-fi je prehnanie súčasnosti za účelom „Kasandry“, predpovede Trójskej vojny a otcovraždy. Tieto dve témy film nemusí ani veľmi preháňať, aby ukázal našu blízkosť k ich dystopickej verzii. Sexizmus, ktorý sa stáva viditeľný až vtedy, keď je ženské telo všadeprítomným tovarom, pornografia na verejných priestranstvách, keď je program ženy „Joi“ doslova základným tovarom a službou obyvateľa vtedajšieho LA, nie je tak ďaleko od jeho dnešnej podoby. Je veľmi ľahké si predstaviť nezmenenú spoločenskú situáciu len s potrebným technologickým pokrokom a výsledok analóg filmu.

Figúra všemocnej, singulárnej korporácie, monopolu monopolov, konečnej stanice imperializmu, je dobre známym motívom v modernom sci-fi. Tu je však tento monopol súčasne pokračovateľ skrachovaného predchádzajúceho monopolu, výsledok intelektuálneho „stvorenia“ génia-kapitalistu, ktorý v línii ľavoburžoázie uvoľnil svoje staršie patenty svetu, no teraz vytvoril licenciu na život a z tohto singulárneho intelektuálneho aktu poberá rentu vo forme úplnej moci nad jeho deťmi. Konečný akt a koncept kapitalistického vývoja, duševný produkt, posledný úkryt pred očividným vykorisťovaním, tu spadá paralelne s pôvodným aktom Božieho stvorenia a napĺňa náboženstvo a ontológiu sveta triednym obsahom. Výsledkom tohto aktu sú „replikanti“, „ľudia“ nerozoznateľní od „ľudí“ s významnou výnimkou sexuálnej potreby, ktorá sa filmom anuluje. Replikanti skrachovanej firmy Tyrrell 30 rokov po roku 2019 už nie sú otroci, ale minimálne legálne emancipovaní, teda prototyp proletárov. Protagonista K má umelé (či skutočné?) spomienky z detstva v továrni akoby vystrihnutej z Manchesteru z 19. storočia, ktorú aj nachádza mimo chráneného mesta (od otepľovania, znečistenia a vysokej hladiny mora). Jediná kapitalistická továreň vystupujúca vo filme ako prvý a posledný prežívajúci artefakt tejto spoločnosti. (Sú spomienky len nedostatkom a poruchou ľudskej existencie, alebo jej vlastnosťou a máme vôbec spomienky?)

Film ukazuje dystopickú budúcnosť ako súbor všetkých predošlých triednych spoločnosti syntetizované do jednej. Majiteľ firmy po skrachovanom Tyrellovi, ktorá vyrába „nových“ replikantov, nový Boh a s vlastnými „anjelmi“, ktorí nahrádzajú aj štátne výkonné orgány, tvorí syntézu kapitalistického vlastníka, intelektuálneho rentiera, feudálneho pána a otrokára, ktorý používa svoje telá k osobnému úžitku. Politika je z filmu, myslím naschvál, úplne vynechaná. Akoby v tejto budúcnosti spoločnosť bola úplne depolitizovaná a všetky „politické“ rozhodnutia zodpovednosťou pozostatku technokratického štátu a inak anonymného trhu (depolitizácia a technokracia hlavné paradigmy fašizmu).

Replikanti a ich chýbajúca sexuálna potreba predstavuje nedostatok v schopnosti reprodukcie pracovnej sily (o čom trochu pochybujem), pričom sex v ľudskej spoločnosti, ako už dnes pozorujeme, je úplne osamostatnený od činnosti prokreácie. Ich nedostatok, ktorý je súčasne výhoda, tvorí oporný bod v argumentácii o ľudskosti. Človek ako biologický stroj (DNA ako kód so štyrmi znakmi, digitálny s dvoma znakmi) je tak definovaný týmto obmedzením, princípom a iracionálnym afektom. Láska a sex, najmä ženské telo ako žena tu vystupujú úplne ako tovary uspokojujúce túto prázdnu, od funkčnosti odtrhnutú ľudskú (mužskú) potrebu. Aj obmedzenia o tele sú vo filme argumentované v rovnakom (možno účelovo) naivnom humanizme, obmedzení telesnej existencie a priestorovej singularity (jednorázovosť a ohraničenosť) ako o slobode ľudskej existencie. Napriek tomu, že logicky a aj marxistickým postojom by bolo konštatovať, že (digitálne) stroje sú oslobodené od oboch týchto obmedzení a majú preto neúmerne viac možností.

Aj téma slobodnej vôľe a identity je vo filme pojednaná ako neznáma ľudská vlastnosť, ktorá je buď úplným determinizmom a podriadením Božej vôle, v tomto prípade kapitalistu-otrokára-pána, alebo slobodou, alebo splnením úloh v spoločenských podmienkach. Buď je sloboda ľudskou vlastnosťou a protagonista ju nemá, alebo ju má a potom je človek, alebo to je determinizmus, protagonista ju má, je človek, alebo nemá a nie je. Proletárske hnutie a vízia revolúcie tu pôsobí skôr ako rušiaci efekt, alebo deus ex machina, či sen, ktorý zachraňuje protagonistu. Protagonista samotný je nakoniec úplne vedľajšou a nepodstatnou osobou a osoba, ktorá hrala vedľajšiu rolu vo filme, je protagonistkou.

Zničený Las Vegas radiáciou je opusteným mestom niekdajšieho živého vyjadrenia spoločnosti nadbytku, činností zameraných len na strácanie zdrojov a práce. Viaceré útržky informácií, ako reklama „Made in USSR“ a úryvky z predošlého filmu titulované dátumom 1982 nám dávajú nádej, že sa nachádzame v paralelnej realite a v tejto ešte máme čas, alebo tá naša je paralelná a tá filmová skutočná.

Celý film tak osciluje medzi reakčným nihilizmom, resp. determinizmom a pseudomarxizmom, resp. marxizmom, jeho postoje ku kľúčovým otázkam sú však nejasné a nemožno jednoznačne povedať, že nie je sexistický (aj keď otázka je, ako môže byť produkt sexistickej spoločnosti slobodný od sexizmu), ani či berie proletársku revolúciu vážne, či ako „vtip“ a sen z dávno zabudnutej ideológie. Možno ho však interpretovať tak, že aj napriek technooptimistickým kecom kapitalistov sa triedna otázka vôbec nestratí zo spoločnosti v prichádzajúcej dobe, práve naopak, s novými technológiami a vznikom nových foriem inteligencie bude akútnejšia než kedykoľvek predtým.

Ako dokázať existenciu Boha

20.07.2020

Teológovia a filozofi sa snažia už dvetisíc rokov dokázať existenciu Boha. Väčšinou týchto pokusov o dôkaz jeho existencie boli skôr argumenty pre existenciu Boha, ako argument, že niekto s rozumom musel usporiadať svet, že svet má poriadok, ktorý nemôže byť výsledkom náhody, že niekto musí určovať morálku a niekto musí rozhodovať o dobre a zle, neboli to skutočné [...]

Návrat do barbarizmu

20.12.2017

O fašizme sa všeobecne vyhlasuje, že to je popretie kapitalizmu a liberálnej demokracie, dokonca že to je len hnedý brat komunizmu. V skutočnosti je fašizmus návrat do klasického liberalizmu v postoji voči pracujúcej triede kombinovaný s opustením fasády liberálnej demokracie a ľudských práv. Dnešná krajná pravica a úpadok liberálnej demokracie je tak v priamom vzťahu [...]

Progresívny rast existuje ´ (extrakt)

18.12.2017

Úvod: „Príroda“ ako pojem v kontexte, v akom sa dnes používa, spôsobila viac škody pre „prírodu“ a „človeka“, než akýkoľvek iný pojem. Je tragédiou ekologického hnutia, že sa snaží prezentovať vo väčšine prípadov „prírodu“ ako objekt, ako niečo, čo je niekde tam vonku, ako nevinnú obeť „človeka“, s ktorou by sme mali lepšie zaobchádzať, ako [...]

Covid / Koronavírus / SARS‑CoV‑2 /

Nadácia Zastavme korupciu vyhrala spor so správou hmotných rezerv pre informácie o covidových nákupoch

21.11.2024 14:59

Nadácia sa SŠHR konkrétne pýtala na zloženie výberovej komisie, zápisnice z jej rokovania a zoznam ďalších firiem, ktoré súťažili.

Vít Rakušan

Pre nízke platy či byrokraciu protestovali v Prahe stovky policajtov i hasičov

21.11.2024 14:33, aktualizované: 14:44

Prekáža im najmä dlhodobé podfinancovanie bezpečnostných zborov a nedostatočné finančné ohodnotenie ich príslušníkov.

polícia, košice, akcia exces, policajt

Inšpekcia v prípade policajnej brutality v Košiciach obvinila aj druhého policajta

21.11.2024 14:26, aktualizované: 14:39

Policajná brutalita v Košiciach

Andrej Kiska

Exprezident Kiska stratí úderom polnoci ochranku. Príde aj o služobné auto

21.11.2024 14:11, aktualizované: 15:04

Informoval o tom rezort vnútra s odvolaním sa na právoplatné rozhodnutie súdu.

peacenwar

Sloboda, demokracia a socializmus

Štatistiky blogu

Počet článkov: 48
Celková čítanosť: 124515x
Priemerná čítanosť článkov: 2594x

Autor blogu

Kategórie