Založ si blog

Planéta opíc – rasová, či triedna vojna?

Planéta opíc mala už pri svojom prvom filme v roku 1968 spoločensky relevantnú symboliku. V najnovšom tovare a mediálnej správe z roku 2017 to nie je inak. Spoilery.

Celý film hrá vo svetle celosvetového politického vývoja, víťazstva Trumpa a rastu krajnepravicových hnutí, očividne na strach z fašizmu. Väčšina jeho hracieho času sa odohráva v pracovnom tábore pre opice, kde slúžia miestnej skupine vojakov – ľudí – fašistov, ktorí sa rozhodli vyčistiť ľudskú rasu od „infikovaných“, tých, ktorí strácajú schopnosť rozprávať a byť „intelektuálne nadradený“ opiciam.

Autori sa snažili veľmi jasne konflikt medzi ľuďmi a opicami definovať ako rasový konflikt, ako názov napovedá, ako rasovú vojnu a ľudia v tejto vojne hrajú úlohu nadradenej rasy, ktorá stráca svoju pozíciu. Aj keď vojaci, ktorí opice nútia k práci, sú len rebelujúcou frakciou vovnútri oficiálnej ľudskej armády, sú jedinými reprezentantmi ľudí vo filmu a jasne reprezentujú fašistov, ktorí sú ochotní páchať masové vraždy, aby „zachránili ľudskú rasu“.

Celý film je ale konštruovaný tak, že by bolo možné ho interpretovať úplne inak – ako primárne triedny konflikt. Vo vzťahu medzi ľuďmi a zvieratami, resp. opicami išlo predsa odjakživa o triedny vzťah, vzťahy vykorisťovania, kedy boli zvieratá využívané ako pracovné nástroje alebo iné užitočné prírodné zdroje. Napokon, aj rasizmus a každý nerovný rasový vzťah, je v skutočnosti triedny vzťah a dôsledok vykorisťovania. Rasizmus je len jednou z ideológií, ako tento vzťah ospravedlňovať. Podobne je to aj so speciezmom. Ako triedny vzťah sa jasne ukazuje, keď opice hrajú rolu pracujúcich, zatiaľ čo vojaci, ľudia si z ich práce privlastňujú celú nadhodnotu. Scéna vzbury a následné vyjednávanie s veliteľom o jedlo a vodu možno jasne čítať ako štrajk a kolektívne vyjednávanie. Trochu sťažené je udržanie tejto interpretácie explicitnými výrokmi veliteľa, ktorý hovorí o ochrane ľudskej rasy aj za cenu rasového čistenia. Toto možno ale interpretovať buď ako konanie fašistického a rasistického kapitálu, ako tomu bolo napríklad v Boerskej vojne, alebo ako trojtriednu spoločnosť a viaceré triedne vzťahy, ako napríklad v Americkej občianskej vojne. Týchto vojakov možno chápať ako radikálnu, krajnepravicovú kapitalistickú frakciu s druhou umiernenou frakciou a ich vojnu ako vojnu medzi imperialistickými mocnosťami.

Zaujímavé je, že zatiaľ čo v minulom filme hral konflikt vovnútri vedenia opíc, medzi Ceasarom a Kobom takú veľkú rolu, niečo, čo možno interpretovať ako konflikt medzi Leninom a Stalinom (zaráža, že jedným zo Stalinových pseudonymom bolo tiež Koba), alebo medzi Martinom Lutherom a Malcolmom, v tomto filme sa Koba vôbec neobjaví. Je možné, že to bude predmetom ďalšieho filmu, keď Koba prevezme vedenie opíc a roztočí tak kolo triedneho a rasového vykorisťovania, tentokrát proti ľuďom.

Politická organizácia vovnútri komunity opíc je pritom veľmi jasná. Je až zarážajúce, ako presne koreluje s leninistickou predstavou revolučnej avantgardy. Táto organizácia je ešte menej demokratická než v leninistickej strane, takmer stalinistická. Ceasar je viackrát nazvaný a aj vnímaný ako „vodca“. Jeho vodcovský titul vychádza z jeho najvyššej inteligencie, z toho, že je najlepším kádrom, zatiaľ čo má viacerých poradcov, ktorí majú porovnateľnú inteligenciu. Je jasné, že opice nie sú organizované ako anarchistická federácia, alebo ako demokratická organizácia. Vládne u nich striktná hierarchia a diktatúra.

Aj preto je niekedy ťažké určiť, ktorá strana symbolizuje koho v našich ľudských dejinách. Rovnako dobre môže byť tento film interpretovaný nacistami hitlerovského či strasserovského typu, že opice sú árijská rasa, alebo môže byť intepretovaný liberálmi, že opice sú tí „zlí“, či rovnako hrozní. V celom príbehu najmä ruší rozdelenie oboch „rás“ alebo tried na dve frakcie. Koho symbolizuje umiernená frakcia ľudí, ktorých sme stihli vidieť len pár sekúnd?

Skutočný problém symbolizmu tohto filmu je v tom, ako je tento konflikt vyriešený. Či už ide o rasový, alebo triedny konflikt, končí sa jednoznačne zničením ľudskej rasy/triedy. V typicky liberálnom fashione, na vzor Batman Begins sa toto deje tak, že nemožno viniť opice alebo Ceasara (podľa toho, ako sa na to pozeráte). Aj vtedy, keď veliteľ sám podľahne chorobe straty jazyka a žiada Ceasara o to, ho zabiť, Ceasar odmieta, no veliteľ spácha samovraždu. Ceasar ho teda technicky nezabil, no veliteľ je tak či tak mŕtvy a Ceasar minimálne nič nespravil, aby toto úmrtie zabránil. Je to teda typicky pokrytecké riešenie pre liberálnu ideológiu. Nie je to vražda, ale súčasne to tiež nie je nulová vina. Zlý je mŕtvy a každý to chcel, aj Ceasar, ale naše svedomie je čisté, lebo sme ho nezabili. Podobne je to aj s ľuďmi. Ceasar spácha síce masovú vraždu proti fašistickej frakcii, čo je zrazu v poriadku, pretože to je „vojnová situácia“ tým, že vyhodí ich základňu do vzduchu, no potom tu máme scenáristický odpad deus ex machiny, keď prichádza lavína a zabíja rovnako umiernenú frakciu ľudí. Znovu, nebola to úmyselná vražda, no minimálne zabitie a masové vyhynutie to je tak či tak. Takéto vyriešenie konfliktu je pre obe varianty, rasovej, ako aj triednej vojny, ideologicky nebezpečné a reakčné. V prípade rasovej vojny to znamená, že tento konflikt podľa filmu môže mať za koniec len zničenie tej druhej rasy (či to je nadradená alebo podradená, závisí na čítaní filmu). V druhom prípade sa môže rovnako triedny konflikt skončiť len fyzickou likvidáciou druhej triedy. Nie je to síce v prípade lavíny masová genocída, no súčasne to je násilný a absolútny koniec, ktorý je prezentovaný ako jediný možný. Rasový zmier, alebo triedny zmier, či prekonanie triedy revolúciou a vyvlastnením, nie sú v tomto filme riešenia. Táto vojna sa končí zničením protivníka.

Aj preto toľko prekvapuje koniec filmu, ktorý nám ukazuje opice, ako prichádzajú do zasvätenej zeme. Rovnako niečo, čo možno čítať v rôznych ideológiách. Či to je komunizmus, Sion, Lebensraum, všetky verzie majú pachuť z predchádzajúce scény a vrážd, ktoré tento koniec vykúpili.

V závere možno povedať, že najmä zhľadiska konca tohto filmu, ho možno ideologicky zaradiť k dlhej sérii liberálne reakčných vojnových filmov, ktoré prezentujú svoju morálnu nadradenosť vo chvíli, keď ide o to, zabiť Hitlera v posteli pozerajúc sa mu do očí, no hneď nato nemajú problém s tým zabiť stovky vojakov a ako collateral damage vymazať celú rasovú/triednu armádu, teda rasu/triedu.

Film kričí ideologicky extrémnym postojom, že vojny sa musia končiť zničením nepriateľa. Ak to tak teda je, nie je Koba Stalin a Ceasar Mao? Akú budúcnosť majú potom opice (ľudia nemajú žiadnu)?

Dejiny triednej spoločnosti od praveku po vznik kapitalizmu

06.12.2017

Vznik triednej spoločnosti sa neodohráva v ideálnych podmienkach, ale v tých, ktoré nachádza v spoločnosti, je preto nerovnomerný, s prerušovaním, s neúspechmi. Rovnako sa úplne odohráva viac »

Triedna spoločnosť od jej začiatku až dodnes a budúcnosť človeka

06.12.2017

1. Vznik a rozvoj triednej spoločnosti spadá spolu so vznikom a rozvojom človeka a s tvorbou slobody od „prírody“, od nevyhnutnosti a nedostatku. Jej ukončením je spoločnosť slobody. 2. Triedna viac »

Stalinisti si nasadzujú antistalinistickú masku

27.11.2017

Stalinistické a latentne stalinistické skupiny a osoby sa dostávajú do svojej "ľavicovej" fázy. Na výročie 17. novembra zrazu po 30 rokoch objavujú prieskumy verejnej mienky a o tom, že November viac »

Mateusz Morawiecki

Musíme hájiť svoje národné záujmy, vyhlásil nový premiér

12.12.2017 22:31

Poľský diel podľa čerstvého premiéra výborne pasuje do európskeho puzzle, ale nesmie sa tam strkať zlým smerom alebo nasilu.

KĽDR, raketa, Kim Čong-un

Kimov režim pácha zločiny proti ľudskosti, zhodujú sa renomovaní právnici

12.12.2017 20:57

Správa právnikov je založená na výpovediach prebehlíkov a expertov.

Baník

Bane idú zatvoriť, Brusel nám to vynahradí

12.12.2017 20:00

Na Slovensku sa to týka hornej Nitry, kde sa fára hnedé uhlie a vyrába dotovaná elektrina.

putin

Putin je podľa Kremľa pravidelným čitateľom Trumpových tweetov

12.12.2017 19:14

Ruský prezident Twitter nepoužíva, k občanom sa priamo obracia zriedka. Využíva potom tradičné médiá, najmä televíziu.

peacenwar

Sloboda, demokracia a socializmus

Štatistiky blogu

Počet článkov: 44
Celková čítanosť: 34994x
Priemerná čítanosť článkov: 795x

Autor blogu

Kategórie