Založ si blog

Planéta opíc – rasová, či triedna vojna?

Planéta opíc mala už pri svojom prvom filme v roku 1968 spoločensky relevantnú symboliku. V najnovšom tovare a mediálnej správe z roku 2017 to nie je inak. Spoilery.

Celý film hrá vo svetle celosvetového politického vývoja, víťazstva Trumpa a rastu krajnepravicových hnutí, očividne na strach z fašizmu. Väčšina jeho hracieho času sa odohráva v pracovnom tábore pre opice, kde slúžia miestnej skupine vojakov – ľudí – fašistov, ktorí sa rozhodli vyčistiť ľudskú rasu od „infikovaných“, tých, ktorí strácajú schopnosť rozprávať a byť „intelektuálne nadradený“ opiciam.

Autori sa snažili veľmi jasne konflikt medzi ľuďmi a opicami definovať ako rasový konflikt, ako názov napovedá, ako rasovú vojnu a ľudia v tejto vojne hrajú úlohu nadradenej rasy, ktorá stráca svoju pozíciu. Aj keď vojaci, ktorí opice nútia k práci, sú len rebelujúcou frakciou vovnútri oficiálnej ľudskej armády, sú jedinými reprezentantmi ľudí vo filmu a jasne reprezentujú fašistov, ktorí sú ochotní páchať masové vraždy, aby „zachránili ľudskú rasu“.

Celý film je ale konštruovaný tak, že by bolo možné ho interpretovať úplne inak – ako primárne triedny konflikt. Vo vzťahu medzi ľuďmi a zvieratami, resp. opicami išlo predsa odjakživa o triedny vzťah, vzťahy vykorisťovania, kedy boli zvieratá využívané ako pracovné nástroje alebo iné užitočné prírodné zdroje. Napokon, aj rasizmus a každý nerovný rasový vzťah, je v skutočnosti triedny vzťah a dôsledok vykorisťovania. Rasizmus je len jednou z ideológií, ako tento vzťah ospravedlňovať. Podobne je to aj so speciezmom. Ako triedny vzťah sa jasne ukazuje, keď opice hrajú rolu pracujúcich, zatiaľ čo vojaci, ľudia si z ich práce privlastňujú celú nadhodnotu. Scéna vzbury a následné vyjednávanie s veliteľom o jedlo a vodu možno jasne čítať ako štrajk a kolektívne vyjednávanie. Trochu sťažené je udržanie tejto interpretácie explicitnými výrokmi veliteľa, ktorý hovorí o ochrane ľudskej rasy aj za cenu rasového čistenia. Toto možno ale interpretovať buď ako konanie fašistického a rasistického kapitálu, ako tomu bolo napríklad v Boerskej vojne, alebo ako trojtriednu spoločnosť a viaceré triedne vzťahy, ako napríklad v Americkej občianskej vojne. Týchto vojakov možno chápať ako radikálnu, krajnepravicovú kapitalistickú frakciu s druhou umiernenou frakciou a ich vojnu ako vojnu medzi imperialistickými mocnosťami.

Zaujímavé je, že zatiaľ čo v minulom filme hral konflikt vovnútri vedenia opíc, medzi Ceasarom a Kobom takú veľkú rolu, niečo, čo možno interpretovať ako konflikt medzi Leninom a Stalinom (zaráža, že jedným zo Stalinových pseudonymom bolo tiež Koba), alebo medzi Martinom Lutherom a Malcolmom, v tomto filme sa Koba vôbec neobjaví. Je možné, že to bude predmetom ďalšieho filmu, keď Koba prevezme vedenie opíc a roztočí tak kolo triedneho a rasového vykorisťovania, tentokrát proti ľuďom.

Politická organizácia vovnútri komunity opíc je pritom veľmi jasná. Je až zarážajúce, ako presne koreluje s leninistickou predstavou revolučnej avantgardy. Táto organizácia je ešte menej demokratická než v leninistickej strane, takmer stalinistická. Ceasar je viackrát nazvaný a aj vnímaný ako „vodca“. Jeho vodcovský titul vychádza z jeho najvyššej inteligencie, z toho, že je najlepším kádrom, zatiaľ čo má viacerých poradcov, ktorí majú porovnateľnú inteligenciu. Je jasné, že opice nie sú organizované ako anarchistická federácia, alebo ako demokratická organizácia. Vládne u nich striktná hierarchia a diktatúra.

Aj preto je niekedy ťažké určiť, ktorá strana symbolizuje koho v našich ľudských dejinách. Rovnako dobre môže byť tento film interpretovaný nacistami hitlerovského či strasserovského typu, že opice sú árijská rasa, alebo môže byť intepretovaný liberálmi, že opice sú tí „zlí“, či rovnako hrozní. V celom príbehu najmä ruší rozdelenie oboch „rás“ alebo tried na dve frakcie. Koho symbolizuje umiernená frakcia ľudí, ktorých sme stihli vidieť len pár sekúnd?

Skutočný problém symbolizmu tohto filmu je v tom, ako je tento konflikt vyriešený. Či už ide o rasový, alebo triedny konflikt, končí sa jednoznačne zničením ľudskej rasy/triedy. V typicky liberálnom fashione, na vzor Batman Begins sa toto deje tak, že nemožno viniť opice alebo Ceasara (podľa toho, ako sa na to pozeráte). Aj vtedy, keď veliteľ sám podľahne chorobe straty jazyka a žiada Ceasara o to, ho zabiť, Ceasar odmieta, no veliteľ spácha samovraždu. Ceasar ho teda technicky nezabil, no veliteľ je tak či tak mŕtvy a Ceasar minimálne nič nespravil, aby toto úmrtie zabránil. Je to teda typicky pokrytecké riešenie pre liberálnu ideológiu. Nie je to vražda, ale súčasne to tiež nie je nulová vina. Zlý je mŕtvy a každý to chcel, aj Ceasar, ale naše svedomie je čisté, lebo sme ho nezabili. Podobne je to aj s ľuďmi. Ceasar spácha síce masovú vraždu proti fašistickej frakcii, čo je zrazu v poriadku, pretože to je „vojnová situácia“ tým, že vyhodí ich základňu do vzduchu, no potom tu máme scenáristický odpad deus ex machiny, keď prichádza lavína a zabíja rovnako umiernenú frakciu ľudí. Znovu, nebola to úmyselná vražda, no minimálne zabitie a masové vyhynutie to je tak či tak. Takéto vyriešenie konfliktu je pre obe varianty, rasovej, ako aj triednej vojny, ideologicky nebezpečné a reakčné. V prípade rasovej vojny to znamená, že tento konflikt podľa filmu môže mať za koniec len zničenie tej druhej rasy (či to je nadradená alebo podradená, závisí na čítaní filmu). V druhom prípade sa môže rovnako triedny konflikt skončiť len fyzickou likvidáciou druhej triedy. Nie je to síce v prípade lavíny masová genocída, no súčasne to je násilný a absolútny koniec, ktorý je prezentovaný ako jediný možný. Rasový zmier, alebo triedny zmier, či prekonanie triedy revolúciou a vyvlastnením, nie sú v tomto filme riešenia. Táto vojna sa končí zničením protivníka.

Aj preto toľko prekvapuje koniec filmu, ktorý nám ukazuje opice, ako prichádzajú do zasvätenej zeme. Rovnako niečo, čo možno čítať v rôznych ideológiách. Či to je komunizmus, Sion, Lebensraum, všetky verzie majú pachuť z predchádzajúce scény a vrážd, ktoré tento koniec vykúpili.

V závere možno povedať, že najmä zhľadiska konca tohto filmu, ho možno ideologicky zaradiť k dlhej sérii liberálne reakčných vojnových filmov, ktoré prezentujú svoju morálnu nadradenosť vo chvíli, keď ide o to, zabiť Hitlera v posteli pozerajúc sa mu do očí, no hneď nato nemajú problém s tým zabiť stovky vojakov a ako collateral damage vymazať celú rasovú/triednu armádu, teda rasu/triedu.

Film kričí ideologicky extrémnym postojom, že vojny sa musia končiť zničením nepriateľa. Ak to tak teda je, nie je Koba Stalin a Ceasar Mao? Akú budúcnosť majú potom opice (ľudia nemajú žiadnu)?

Ako dokázať existenciu Boha

20.07.2020

Teológovia a filozofi sa snažia už dvetisíc rokov dokázať existenciu Boha. Väčšinou týchto pokusov o dôkaz jeho existencie boli skôr argumenty pre existenciu Boha, ako argument, že niekto s rozumom musel usporiadať svet, že svet má poriadok, ktorý nemôže byť výsledkom náhody, že niekto musí určovať morálku a niekto musí rozhodovať o dobre a zle, neboli to skutočné [...]

Návrat do barbarizmu

20.12.2017

O fašizme sa všeobecne vyhlasuje, že to je popretie kapitalizmu a liberálnej demokracie, dokonca že to je len hnedý brat komunizmu. V skutočnosti je fašizmus návrat do klasického liberalizmu v postoji voči pracujúcej triede kombinovaný s opustením fasády liberálnej demokracie a ľudských práv. Dnešná krajná pravica a úpadok liberálnej demokracie je tak v priamom vzťahu [...]

Progresívny rast existuje ´ (extrakt)

18.12.2017

Úvod: „Príroda“ ako pojem v kontexte, v akom sa dnes používa, spôsobila viac škody pre „prírodu“ a „človeka“, než akýkoľvek iný pojem. Je tragédiou ekologického hnutia, že sa snaží prezentovať vo väčšine prípadov „prírodu“ ako objekt, ako niečo, čo je niekde tam vonku, ako nevinnú obeť „človeka“, s ktorou by sme mali lepšie zaobchádzať, ako [...]

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.

minister jozef bires, Jozef Bíreš

Prekvapujúci krok Takáča. Odvolal šéfa veterinárnej správy Bíreša

28.03.2024 19:50

Verím, že organizáciu nechávam v takej kondícii, že môže ďalej napredovať, uviedol Bíreš.

Ivan Korčok, Peter Pellegrini

Sebavedomý Korčok a rétor Pellegrini. Podpora neúspešných kandidátov sa nesmie preceňovať, hovorí po dueli politológ

28.03.2024 19:30

Kandidáti majú za sebou druhý duel. V čom vynikol Korčok a v čom Pellegrini?

Rím, Taliansko, koloseum, Forum romanum

Desaťmetrová prepadlina pohltila v Ríme dve autá

28.03.2024 19:29

Prepady ciest a následné diery sa vo veľkých talianskych mestách objavujú často.

peacenwar

Sloboda, demokracia a socializmus

Štatistiky blogu

Počet článkov: 48
Celková čítanosť: 119662x
Priemerná čítanosť článkov: 2493x

Autor blogu

Kategórie